پاسخگويی به شکايات و ارتباط مردمی

 

 «راهنمای استفاده از سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی بانک مرکزی ج. ا. ا.»

 

در اهتمام به مقوله «صیانت از حقوق شهروندی، شفاف سازی و تکریم ارباب رجوع» و در «پاسخ» به انتظارات هموطنان گرامی «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. این سامانه دریچه ارتباطی تک تک احاد مردم شریف کشورمان برای طرح «شکایات، درخواست‌ها، گزارش‌ها، انتقادها، اعلامات و پیشنهاد‌ها» با بانک مرکزی ج.ا.ا به عنوان ناظرعالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و سایر فعالان مجاز بازار پول کشور است. مراجعه به سوابق، نشان‌دهنده موفقیت نسبی این سامانه در نیل به اهداف ایجادی آن می‌باشد به طوریکه در مدت زمان کوتاهی توانسته است بخش کثیری از درخواست‌‌ها را پاسخ داده و رضایت هموطنان شریف را فراهم نماید. انتظار داریم با همدلی و همکاری خود این بانک را در خدمت‌رسانی با کیفیت و سریع و همچنین ارتقای بازدهی «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» یاری نمایید. به همین منظور توجه شما را به نکات زیر معطوف می‌نماید:

الف) گام نخست : شایسته‌است موضوع مورد درخواست یا شکوائیه خود را مطابق "دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری" مصوب شورای پول و اعتبار که طی بخشنامه شماره 306382/93 مورخ 15/11/1393 به کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری ابلاغ گردیده ؛ به واحد های بازرسی  و یا سامانه رسیدگی به شکایت بانک یا مؤسسه اعتباری مربوطه منعکس نمایید. در صورت عدم دریافت پاسخ  مناسب ویا اعتراض به پاسخ بانک عامل ، مراتب را به همراه مستندات درسامانه این بانک ثبت فرمایید. این امر موجب تسریع دربررسی تقاضا و  ارائه پاسخ به شما خواهد بود.
ب) طرح موضوع توسط ذینفع: هرگونه شکایت و درخواستی، می‌بایست توسط ذینفع و یا وکیل قانونی او مطرح گردد. درج کامل مشخصات فردی و اطلاعات شعبه بانک یا مؤسسه اعتباری مورد نظر الزامی است.
ج) شکواییه‌های مطروحه در محاکم قضایی: بدلیل قاطع بودن احکام دادگاه‌ها، شکواییه‌هایی که در محاکم قضایی مطرح و در حال رسیدگی هستند قابل بررسی توسط بانک مرکزی ج.ا.ا نمی‌باشند.
د) موارد خاص: به منظور تسریع در رسیدگی به شکواییه‌ها، در ارتباط با مواردی که محور اصلی مکاتبات مردمی با بانک مرکزی ج.ا.ا می‌باشند، اطلاعات لازم در «سامانه پاسخگويی به شکايات و ارتباط‌ مردمی» ارائه گردیده است. از اینرو خواهشمند قبل از ثبت تقاضای خود دراین سامانه، اطلاعات مشروحه در 21 سرفصل موجود در سامانه را بدقت مطالعه فرمایید.

 

  1. درخواست وام
  2. بخشودگی سود و تسهیلات
  3. استمهال ـ تقسیط مجدد تسهیلات ـ بخشودگی جرائم دیرکرد
  4. تأمین ضامن
  5. مسئولیت ضامن
  6. ضمانت و ترهین وثایق
  7. افزایش وام ازدواج
  8. امور داخلی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری
  9. ارز مسافرتی
  10. ارز زایران حج و عتبات عالیات
  11. ارز دانشجویی
  12. ارز فرصت‌های مطالعاتی
  13. تقاضای تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه
  14. تقاضای تأسیس صرافی
  15. فهرست بانک‌ها، مؤسسات اعتباری، صرافی‌ها و شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز بانک مرکزی
  16. شکایات و درخواست‌ها درخصوص عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات مالی و اعتباری
  17. راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی اشخاص
  18. تراکنش و مغایرت‌های کارت‌های بانکی (شاپرک و شتاب)
  19. استخدام در بانک مرکزی
  20. علت حذف اسامی برخی از موسسات و بانکها از روی سایت بانک مرکزی 
  21. علل به روز نبودن اطلاعات مشتري در سامانه تسهيلات و تعهدات بانکي بانک مرکزي
«بانک مرکزی جمهوری اسلامی ا‌یران»
 
تعداد بازديدها:   377,783