دبیرکل بانک مرکزی :

مناسب‌ترین و سودمندترین استراتژی برای بانک‌ها مشتری مداری است

 آقای سید محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی و خدمات مالی با اشاره به اهمیت و نقش نظام بانکی در مسیر تحول کشور، اظهار داشت: ظهور بانک های خصوصی در10سال گذشته وخصوصا"در 5 سال اخیر در بخش زیر ساخت ها و پرداخت های الکترونیکی ،تحول شگرفی در بانکداری ایجاد کرده است و توقعات جامعه را به دریافت خدمت بیشترو بهتر در کمترین زمان ممکن ارتقاء داده است .
   دبیر کل بانک مرکزی با ارائه آمارهای مقایسه‌ای بین سال‌های 83 و سال جاری در صنعت بانکداری کشور گفت: تعداد کارت‌های بانکی کمتر از 6 میلیون قطعه‌ بود که  اکنون با افزایش 1976 درصدی بالغ بر 105 میلیون قطعه شده است.
   وی افزود: تعداد دستگاه‌های خودپرداز که امروزه بسیاری از فعالیت‌های خدماتی و خرد شبکه بانکی توسط آنها انجام می شود با بیش از 682 درصد افزایش از 2400 دستگاه به 19000 دستگاه رسیده است. همین بررسی نشان می دهد تعداد پایانه‌های فروش نیز با رشدی نزدیک به 20 هزار درصدی ،از 6591 دستگاه ، به حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه رسیده است.
   دبیر کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: میزان تراکنش‌های کارتی نیز از حدود 37 میلیون تراکنش که مبلغی بالغ بر 5/23 تریلیون ریال را در سال 83 شامل می‌شد ،در شهریور 89 با رشد 455 درصدی از نظر تعداد بالغ بر 205 میلیون تراکنش و از نظر مبلغ با افزایش 815 درصدی به مبلغ 215 هزار تریلیون ریال رسیده است.
   آقای احمدی اظهار داشت: سامانه تسویه ناخالص آنی که عملا از سال 87 کار جدی خود را آغاز کرده است، تنها ظرف یکسال از 263 هزار تراکنش با مبلغ 1.905.000 میلیارد ریال با رشدی معادل 1661 درصد به تعداد تراکنش 4 میلیون و 700 هزار مورد و از نظر مبلغ با افزایش 180 درصدی مواجه شده است.
   وی با بیان اینکه این سامانه در سال 88 حجم ریالی بالغ بر حدود 4/1 برابر تولید ناخالص ملی کشور را از خود عبور داده است، پیش‌بینی کرد در سال 89 این رقم به نسبت خیره‌کننده 4 برابر تولید ناخالص ملی برسد.
دبیر کل بانک مرکزی  تعداد تراکنش‌های بین بانکی پردازش شده در مرکز شتاب را از رقم 38 میلیون تراکنش در سال 83 به مرز 812 میلیون تراکنش در سال 88 اعلام کرد و افزود: این رقم تا مرز یک میلیارد تراکنش فاصله زیادی ندارد.
  ایشان با بیان اینکه بانک‌های فعال در شبکه بانکی که در سال 83 از 15 بانک شامل تنها چهار بانک غیر دولتی بود هم‌اکنون به 24 بانک فعال شامل 16 بانک غیر دولتی و چندین درخواست، موافقت و مجوز را دربر می‌گیرد.
  آقای احمدی در ادامه اظهار داشت، این تغییرات که یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد بانکداری الکترونیکی در سطح منطقه را نشان می‌دهد، اثرات بسیار مثبتی به لحاظ کارآیی و اثربخشی خدمات بانکی در اقتصاد بانک محور کشور داشته است.
  وی با اشاره به اینکه بانکداری در ایران از یک صنعت انحصاری و کنترل شده به سوی یک صنعت شدیدا رقابتی در مدت کمتر از یک دهه در حرکت است، گفت: در این بازار رقابتی هر روز شاهد حضور بانکی جدید هستیم، بانک‌های جدید در راه اخذ مجوز از تعداد بانک‌های فعال فعلی بیشتر است.
  دبیرکل بانک مرکزی گفت: موسسات مالی و پولی غیربانکی نیز در حال اعلام موجودیت و جست‌وجو برای سهم خود از بازار هستند؛ با این مزیت که در مقایسه با بانک‌های بزرگ و با کارکنان بسیار در میدان رقابت از انعطاف پذیری بیشتری در قبال تغییرات محیط بازار برخوردار بوده و معمولا در ارائه خدمات جدید به مشتریان نیز از بانک‌ها جلوترند.
   ایشان افزود: بدیهی است که در این فضای رقابتی بانک‌ها و موسساتی موفق تر خواهند بود که از رویکردهای سنتی و تجربه شده در حرکتی همیشگی و بدون توقف به سمت رویکردهای جدیدتر و ایجاد قابلیت‌های اساسی و افزایش مزیت‌های رقابتی در حال پیشرفت باشند.
 آقای احمدی گفت: بانک‌های امروزی دیگر مانند گذشته با یک بازار انحصاری روبه‌رو نیستند و مشتری نیز یک نیازمند بی‌اختیار و مجبور به دریافت خدمات محدود ارائه شده که در هر حال به بانک مراجعه خواهد داشت، نیست.
   دبير کل بانک مرکزی گفت: مناسب‌ترین و سودمندترین استراتژی برای بانک‌ها مشتری مداری است و بانک‌ها با بیش از 18 هزار شعبه و کارکنان 200 هزار نفری مخاطبان اصلی مردم در فعالیت‌های مالی خرد و کلان هستند.

 




تعداد بازديدها:   8,423