۲۴ دی ۱۳۹۹
بانک مرکزی در بخشنامه ای به تمام بانک ها و موسسات اعتباری بر ضرورت انجام اقدامات لازم در راستای ايجاد زمينههای اجرای مناسب و مطلوب قانون «اصلاح قانون صدور چک» تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه که از طرف رییس کل این بانک به مدیران عامل شبکه بانکی کشور ابلاغ شده، آمده است:
پيرو بخشنامههای شماره 331429.99 مورخ 1399.10.16 مديريتکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشويی درخصوص تکاليف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب سيزدهم آبانماه يکهزار و سيصد و نود و هفت مجلس شوراي اسلامی و ابلاغ مصوبه چهل و نهمين جلسه مورخ 1399.9.29 ستاد ملی مديريت بيماری کرونا مبنی بر تمديد مهلت اجرای تبصره (1) ماده 21 مکرر الحاقي به قانون مزبور تا پايان سال جاری، و 332974.99 مورخ 1399.10.17 اداره نظامهای پرداخت مبنی بر اعلام زمانبندی عملياتیسازی سامانههای مرتبط با اجرای قانون موصوف، به اطلاع میرساند متاسفانه علیرغم تذکرات و توصيههای اکيد اين بانک، برگزاری نشستها و کارگروههای تخصصی با مديران و کارشناسان بانکی، همکاری، تعامل و همسویی لازم در خصوص اجرای قانون مذکور در حد کفايت مشاهده نگرديده و باتوجه به عدم تمديد فرجه زمانی صدرالاشاره، مقتضی است مساعی لازم در راستای ايجاد زمينههای اجرای مناسب و مطلوب قانون موصوف صورت پذيرد.
با اقدامات اخير صورت پذيرفته از سوی اين بانک نظير استفاده از برنامکهای موبايلی برای ثبت چکها در سامانه صياد در راستای ايجاد فرصت کافی به منظور اجرای تکاليف عهده شبکه بانکی و نيز مشمول نشدن طبق ماده 24 قانون پيشگفت، انتظار میرود همکاریها و تعاملات مقتضی به منظور تکميل وظايف قانونی محول شده به نظام بانکی کشور انجام شود. از اين رو ضمن تاکيد مجدد بر ضرورت تمهيد اقدامات ذکر شده در نامههای فوق، ملاحظات و تذکرات به شرح زیر را اعلام میدارد:
1- آموزش کارکنان شعب برای راهنمايی و هدايت صحيح مشتريان و تبيين کارکردهای سامانههای مرتبط با چک حداکثر تا تاريخ 1399.10.30
2- ايجاد ساختار نظاميافته و پاسخگو (ميزامداد مشتريان) در راستای رفع ابهامات و اشکالات مشتريان حداکثر تا تاريخ 1399.11.15
3- همکاری متعامل، مستمر و موثر روابط عمومی آن بانک/موسسه اعتباری با اداره روابط عمومی بانک مرکزی در راستای تنوير افکار عمومی به منظور فرهنگسازی اجرای قانون موصوف و تمکين از رهنمودها و توصيههای ابلاغی اداره يادشده؛
4- تجهیز تمام درگاههای بانکی شامل درگاههای نوين (اينترنت بانک و موبايل بانک)، خودپردازها، تلفنبانک و کيوسک به خدمات سامانه صياد (پيچک) حداکثر تا پايان بهمنماه سال جاری.
بديهی است بازرسان اين بانک به صورت ميدانی و غيرحضوری تمام اقدامات و برنامهريزیهای آن بانک را رصد می کند و در صورت مشاهده عدم کفايت همکاریهای بانک متبوع، مراتب گزارش و اقدامات تضييقی و انضباطی در خصوص بانک خاطی اجرايی می شود.