۱ مهر ۱۳۸۷
جهت اطلاع مديران عامل محترم کليه بانکهاي دولتي و غيردولتي، موسسات اعتباري توسعه و سينا و شرکت دولتي پست بانک ارسال گرديد
باسلام؛
پيرو بخشنامههای اين بانک درخصوص ايران چک های بانک مرکزی و در پاسخ به سوالات مطروحه از سوی شبکه بانکی کشور، موارد ذيل را به اطلاع مي رساند:
1- همانطور که در بخشنامه مورخ 13/6/1387 تاکيد شد بانک توزيع کننده ايران چک ،صرفا در زمان فروش (در اولين مرحله ارائه ايران چک) نسبت به تکميل اعلاميه فروش اقدام مي کند و در مراحل بعدی نيازی به تکميل فرم اعلاميه های خريد و يا فروش مجدد نمي باشد، لذا ثبت مشخصات مشتری و ايران چک بانک مرکزی در سيستم رايانه ای مورد ندارد.
2- با توجه به اين که کارکرد ايران چک بانک مرکزي بين مردم و در روابط مردم وبانک ها مشابه گردش اسکناس است و مبادلات آن در سيستم رايانه اي ثبت نمي شود لذا ثبت و بازخواني اطلاعات از سيستم براي پيگيري چک هاي مفقودي و مسروقه، امکان پذير نخواهد بود.
3- بانک ها و موسسات اعتباري بايد ايران چک هاي بانک مرکزي را که مازاد بر نياز آنها است يا فرسوده و غيرقابل استفاده مجدد باشد، مشابه اسکناس به بانک مرکزي تحويل دهند.
4- در صورت ارائه ايران چک هاي بانک مرکزي که قسمتي از آن جدا شده و يا ناخوانا شده باشد (ايران چک هاي ناقص)، شعب منتخب بانک ملي ايران در سراسر کشور موظفند پس از احراز اصالت آنها، معادل ريالي اين گونه ايران چک ها را مشابه دستورالعمل مربوط به اسکناس هاي ناقص و پوسيده ارزيابي و به مشتري پرداخت نمايند.
5- بانک ها و موسسات اعتباري ميتوانند پس از هماهنگي با بانک مرکزي (اداره نظامهاي پرداخت) از ايران چکهاي بانک مرکزي در دستگاه هاي خودپرداز (ATM) استفادهنمايند. در مورد ايران چکهائي که در دستگاه هاي خودپرداز (ATM) قرار ميگيرند، تکميل اعلاميه فروش بند 1 فوق الزامي نميباشد.
در خاتمه مقتضي است مراتب به نحو مطلوب به شعب ابلاغ گردد و آموزش لازم به متصديان امر داده شود تا گردش کار بطور منظم و با سهولت انجام گيرد./گ
طهماسب مظاهري