۳ شهريور ۱۳۹۳
دبیرکل و مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت به تشریح اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه های طراحی شده این بانک پرداختند.
به گزارش روابطعمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهیدان رجایی و باهنر، طراحی و اجرایی سامانه های بانک مرکزی را به منظور نظارت موثر و کارا بر نظام پولی کشور خواند و به معرفی سامانه نسیم پرداخت.
وی راهاندازی سامانه مديريت متمرکز حسابهاي دولتي(نسیم) را در راستای بانکداری متمرکز و کنترل حسابهای دولت عنوان نمود و افزود: با فعالشدن این سامانه، بهتدریج حساب همه دستگاهها و شرکتهای دولتی به این سامانه متصل و در واقع، به بانک مرکزی منتقل میشود.
احمدی این اقدام را موجب افزایش اشراف دولت بر عملکرد شرکتهای دولتی دانست و تاکید کرد: با این سامانه، نحوه هزینهکرد به طور دقیق در اختیار خزانهداری کل کشور قرار میگیرد.
دبیر کل بانک مرکزی گام اول این سامانه را انتقال حسابهای گمرک به حساب بانک مرکزی عنوان و خاطرنشان کرد: با این سامانه وظیفه نگهداری از حسابهای دولتی پس از 50 سال به بانک مرکزی برخواهد گشت.
وی ضمن اشاره به بومی بودن این سامانه و دیده شدن دغدغه های شرکت های فعال کشور در آن، تاکید کرد: با این سامانه بحث فیزیکی چک و تبادلات فیزیکی و کاغذی برداشته می شود و در یک محیط کاملاً الکترونیکی، درآمدها و مخارج های دولت بر این مبنا شکل می گیرد.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر تلاشهای زیادی برای الکترونیکی کردن پرداختهای خرد انجام گرفته است، خاطرنشان کرد : با توجه به مشکلات پول خرد در مبادلات روزمره مردم ، سامانه کیف پول الکترونیکی (سپاس) راهاندازی شد . در واقع با استفاده از امکانات سپاس، پرداختهای ریز نظیر کرایه سفرهای شهری، عوارض و خریدهای جزئی که در حال حاضر از طریق اسکناس و سکه صورت میپذیرد، با ابزارهای متنوع الکترونیک جایگزین میشوند.
احمدی هدف از راهاندازی سامانه سپاس را به حداقل رساندن استفاده از پول نقد در جامعه و گسترش پرداختها الکترونیکی برشمرد.
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به رونمایی از سند بانک مرکزی 1400 و اجرایی شدن آن از سال 93 گفت: این سند در واقع، اقدامات و برنامههای بانک مرکزي را در حوزه بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات ترسیم کرده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود به راهاندازی سامانه اوراق مشارکت الکترونیکی پرداخت و تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان سرقت یا مفقود شدن اوراق مشارکت وجود داشت و نظارت درستی بر نحوه خرید آن وجود ندارد به گونهای که برخی دستگاههای منتشر کننده اوراق، خود خریدار اوراق بودند این سیستم طراحی شد. ضمن آنکه تمهیدات لازم برای انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی انجام شده و هر زمان که لازم باشد اوراق به صورت الکترونیکی عرضه خواهد شد.
احمدی با اشاره به سامانه مرکز کنترل امنیت شبکه و پاسخگویی به فوریتهاي بانکی(کاشف) در این خصوص گفت: این سامانه به منظور ایجاد ساختاري برای مدیریت امنيت اطلاعات نظام بانکي کشور از طريق تدوين الزامات و ايجاد چارچوبهاي امنيتي، مديريت سلسله مراتبی امنيت، مديريت رخدادهاي امنيتي و به اشتراک گذاري اطلاعات و تجارب امنيتي بانکها و مؤسسات مالي و اعتباري ایجاد شده است.
وی افزود: اين مرکز به عنوان نقطه تماس واحد در تعامل با ساير نهادهاي انتظامي، امنيتي و قضايي کشور، وظيفه جمعآوري و اشتراکگذاري اطلاعات و هماهنگي بين بانکها در مواقع بروز رخدادهاي امنيتي و بحرانهاي سايبري را عهدهدار است. راهاندازی پورتال جامع مرکز کاشف، گردآوری اخبار و رویدادها، پردازش، پاسخگويي و مديريت رخدادهاي مربوط به حوزه امنيت بانکي را میسر میسازد.
دبیرکل بانک مرکزی همچنین به معرفي زيرساخت خدمات ارزش افزوده کارت بانکي پرداخت و خاطرنشان کرد:اجرای طرحهای سبدکالایی و طرح امنیت غذایی با حداقل هزینه و زمان و با استفاده از امکانات موجود بانکها در حوزه کارت و پایانه فروش یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید و نظام بانکی در ارایه خدمات فناوری محور بوده است.
وی در ادامه افزود: این امر مستلزم ایجاد زیرساخت خاصی بوده تا در آن کارتهای بانکی علاوه بر عملیات اتصال به حساب و پرداخت، به عنوان محملی برای خدمات ارزش افزوده ی نیازمند شناسایی مشتری نیز به کار رود. این زیرساخت، علاوه بر کاربردهای مد نظر دولت در توزیع سبدها و سهمیههای غیرنقدی، میتواند برای معرفی خدمات گستردهای نظیر نظام تخفیفات، برگشت کالا و نرخهای ترجیحی نیز به کار رفته و تحولی اساسی را در این زمینه ایجاد نماید.
در این نشست همچنین ناصرحکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص سامانه نسیم تاکید کرد: مشتریان برای واریز مبالغ به حساب های دولتی راهی به جز مراجعه به شعب ندارند. تحولی که با سامانه نسیم اتفاق می افتد اینگونه است که مشتریان می توانند به صورت الکترونیک به این حساب ها، واریز وجه داشته باشند. برای هر فرد یک شناسه واریز اضافه شده و با وارد کردن شناسه واریز، مبالغ به صورت خودکار در حساب مربوطه می نشیند. با این روش امکان جعل فیش و مسائلی از این قبیل حذف میشود.
وی در خصوص سامانههای سپاس و کاشف تصریح کرد: سپاس عملیاتی شده و اتصال نظام بانکی به اپراتورهای تلفن همراه انجام شده است. همچنین کاشف؛ مدیریت امنیت اطلاعات در یک ساختار منسجم را بر عهده دارد. این سامانه نقطه اتصال بانکها به همدیگر و به نهادهای برقراری امنیت مانند نیروی انتظامی است. وقایع و اتفاقات حوزه بانکداری الکترونیک در آنجا تحلیل و اثربخشی میشود و متعاقب آن اقدامات لازم صورت می گیرد.
حکیمی؛ مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص سامانه چکاوک عنوان نمود: درحال حاضر 15 تا 20 درصد چکها از طریق این سامانه کلر می شود. در روش سابق، چک ها در داخل هر منطقه پس از 48 ساعت کلر می شد و این موضوع وقتی بین دو شهر که در یک منطقه بودند انجام می شد زمانی بیشتر از 48 ساعت نیاز داشت. اما با راه اندازی سامانه چکاوک و ارسال تصویر چک به بانک مبدا، این زمان به 24 ساعت و کمتر تقلیل یافته است.
وی افزود: درحال حاضر، این سامانه به صورت موازی با اتاق پایاپای درحال کار است و روزانه حدود 50 هزار چک را تسویه می کند. این روند تا آذرماه ادامه دارد و پس از آن، سامانه چکاوک به طور کامل جایگزین اتاق پایاپای می شود. در این سامانه برای امنیت بیشتر از گواهی نماد استفاده شده است تا جاعلین با استفاده از نرم افزارها، در تصاویر چک تغییر ایجاد نکنند. همچنین با راه اندازی این سامانه، دسته چک ها استانداردسازی و در ابعاد و ویژگی های یکسان عرضه خواهند شد.