دکتر بهمنی: کسب«جایزه ملی وب»، ثمره نهادینه شدن تعامل میان روابط عمومی و کارشناسان بانک است

دکتر بهمنی: کسب«جایزه ملی وب»، ثمره نهادینه شدن تعامل میان روابط عمومی و  کارشناسان بانک است

وب سایت بانک مرکزی، در سومین جشنواره ارزیابی وبگاه‌های حاکمیتی(جایزه ملی وب) موفق به کسب رتبه نخست در بخش خدمات اطلاع‌رسانی شد.
این جشنواره به همت شورای عالی‌اطلاع‌رسانی دولت و با رقابت بیش از شرکت‌450 وبگاه دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی در سه بخش اصلی خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنش مالی برگزار شد.
گفتنی است وبگاه‌های حاضر در این رقابت با 235 شاخص کلی و در 5 سطح موجودیت وب‌گاه، مدیریت اطلاعات و محتوا، تعامل و مدیریت دانش، تراکنش و درگاه جامع مورد ارزیابی قرار گرفتند و سایت بانک مرکزی در این رقابت دشوار توانست مقام نخست را در زمینه خدمات اطلاع‌رسانی به خود اختصاص دهد و پس از آن ، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران مقام دوم را به دست آورد و مقام سوم نیز به‌طور مشترک به وزارت صنعت، معدن و تجارت و کتابخانه و موزه اسناد مجلس شورای اسلامی تعلق گرفت.
به مناسبت کسب این موفقیت، مصاحبه‌ای با رییس کل محترم بانک مرکزی ترتیب دادیم و نظرات ایشان را درخصوص ضرورت و اهمیت اطلاع‌رسانی جویا شدیم که در ادامه از نظرتان می گذرد.
                                                                                                                          روابط‌عمومی

آقای دکتر، کسب مقام نخست در زمینه اطلاع رسانی، به این معنا است  که روابط‌عمومی بانک دقت ویژه‌ای به حوزه اطلاع‌رسانی دارد. به نظر شما روابط عمومی در سازمان چه نقش هایی را  باید ایفا کند؟
از سوی صاحب‌نظران و اندیشمندان اجتماعی برای روابط عمومی نقش‌ها و کارکردهای متعددی بیان شده است:‌ روابط عمومي‌را «مغز متفکر» دستگاه تعریف کرده‌اند که با سرپنجه‌های هنر و تدبیر، درون و برون دستگاه را به هم پيوند مي‌دهد، «مشاور امين» و حفظ منافع دستگاه و مردم را برعهده دارد و...
بدون‌تردید، می‌توان مهمترین نقش و کارکرد روابط عمومی در یک سازمان را ارائه مشاوره به مدیریت برشمرد و نقش‌های اطلاع‌رسانی، اطلاع‌یابی و بازتاب افکار عمومی به مدیران سازمان نیز از اصلی‌ترین وظایف روابط عمو‌می‌ها به شمار می‌روند.
 درکل، روابط عمومی اگر بخواهد نقش مشاوره را به خوبی ایفا کند، باید بتواند به خوبی دیدگاه‌‌های افکار ‌عمومی را پیش بینی، تحلیل و تفسیر کند.

همان‌طور که اشاره داشتید، اطلاع رسانی یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی‌هاست. موفقیت روابط عمومی بانک مرکزی در این حوزه به چه مسائلی بستگی دارد؟
 همان‌طور که ‌آگاهی ‌دارید در بانک‌مرکزی حوزه‌های مختلف نظارتی،‌ اقتصادی، ارزی‌،‌ آمار، بین‌الملل‌ و... فعال هستند و دامنه مسئولیت‌ها و تنوع کاری هر حوزه نیز از گستردگی چشمگیری برخوردار بوده و اساساً همین موضوع، انتخاب یک «سخنگو» برای بانک مرکزی را با دشواریهایی مواجه ساخته است.
 طبیعی‌ است در چنین شرایط دشوار و پیچیده‌ای،‌ روابط‌عمومی نتواند در همه حوزه‌ها تخصص لازم و بر امور، اشراف‌ کامل داشته باشد در‌حالی که انتظار‌ رسانه‌ها‌ و افکار عمومی بر خلاف این است.
 بنابراین لازم است همکاران ما در روابط عمومی ارتباط بسیار نزدیکی با کارشناسان ادارات مختلف بانک داشته باشند و در جریان تصمیم‌گیریها و سیاست‌گذاریها قرار گیرند‌ تا بتوانند پاسخگوی‌مخاطبان  باشند.
از سوی‌دیگر، کارشناسان ادارات تخصصی بانک نیز باید ارتباط نزدیک‌تری با روابط‌عمومی داشته باشند و بدانند ثمره این ارتباط نزدیک ، گره‌گشایی از کار مردم شریف این دیار خواهد بود.
خوشبختانه مدتهاست‌ می‌بینیم این تعامل و همدلی در بطن بانک شکل گرفته‌ و نهادینه شده است. به نظر من، همین موفقیت اخیر و کسب مقام نخست‌ جشنواره ، از تعامل و همفکری بسیار نزدیک میان روابط عمومی و بدنه کارشناسی بانک پرده برمی‌دارد و لازم است این روابط هر چه بیشتر تقویت شود. کسب این موفقیت نتیجه یک کار‌ گروهی منسجم و سنجیده است و ادارات مختلف بانک باید در جهت تحکیم روابطشان با روابط عمومی بیش از پیش کوشا باشند. 

با توجه به جایگاه بانک مرکزی به عنوان یک نهاد‌ سیاست‌گذار، فرآیند اطلاع رسانی تا چه اندازه مهم تلقی می شود؟
طبق مصوبات قانون پولی و بانکی کشور، بانک‌مرکزی مهمترین نهاد سیاست‌گذار مسائل پولی است‌و   تصمیماتی که اتخاذ می‌کند، به‌طور مستقیم با زندگی‌مردم در ارتباط است.
از این رو، لازم است این تصمیم‌سازیها به سرعت در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد تا مردم از نتایج این سیاستگذاریها مطلع شوند. به طور مثال ضروری است تصمیماتی که درخصوص ارز مسافرتی، دانشجویی ، تولیدی و... گرفته می‌شود، بلافاصله به اطلاع مردم رسانده شود و هر‌گونه سستی و اهمال‌کاری‌، می‌تواند اثرات ناگواری بر زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد.
به نظر من، بهترین عملکرد اطلاع‌رسانی روابط عمومی ‌را در جریان نوسانات بازار سکه شاهد بودیم. پس از بروز این التهابات،‌ «کمیته پولی‌و بانکی» برای پیگیری تحولات بازار‌ شکل گرفت،‌ به‌دقت‌ دیدگاه روزنامه‌نگاران، منتقدان و گزارش‌های‌مردمی بررسی شد و براساس‌ یک برنامه‌ریزی‌‌ سنجیده، پیرامون آخرین تصمیمات و سیاستگذاریهای اتخاذ شده، در سایت بانک اطلاع‌رسانی به عمل آمد و سخنگوی کارگروه، بارها و بارها برای تنویر افکار عمومی با رسانه‌های مختلف مصاحبه نمود.
همچنین کارگروه‌های دیگری نیز در بانک مرکزی و در بخش‌های مختلف اقتصادی‌ مشغول فعالیت هستند و تصمیمات این کمیته‌ها، بلافاصله به اطلاع مردم عزیز کشورمان رسانده می‌شود.

فرآیند اطلاع‌رسانی روابط عمومی بانک‌مرکزی را در طول یک سال گذشته چگونه ارزیابی  می کنید؟  
در طول یک سال گذشته رویدادهای مختلفی همچون وقوع فساد مالی بزرگ ، نوسان بازار سکه‌ و ارز، تحریم بانک مرکزی و شبکه بانکی، شدت یافتن تحریم‌های بین‌المللی و... در صحنه اقتصادی کشور روی داد که بانک مرکزی را درگیر خود کرد.‌ خوشبختانه در زمینه‌های مختلف کارگروه‌های متعددی در بانک تشکیل شد و کارشناسان حوزه‌های مختلف،در جهت حل مشکلات تلاش کردند و همکاران ما در روابط عمومی نیز در تمامی زمینه‌ها همراه بودند و با رعایت جوانب و حساسیت‌ها از رسالت اطلاع‌رسانی بایسته دست نکشیدند.
من بارها در پایان نشست‌های هم‌اندیشی یا نشست‌های مختلف شاهد بودم همکاران‌ روابط‌عمومی بلافاصله خبر مربوطه را تهیه کرده و روی سایت منتشر‌ کرده‌اند. این کار سبب می‌شد در سریع‌ترین زمان ممکن رسانه‌های جمعی از نتیجه نشست باخبر شوند و خبر بانک را انعکاس دهند. مجموعه این تلاش‌ها سبب شد تا سایت بانک مرکزی جایگاه شایسته خود را نزد اهالی رسانه به دست ‌آورد و اغلب دوستان خبرنگار نیز بارها نزد بنده به این موضوع اشاره کرده‌اند.
 در واقع ، در سال پرتب و تاب گذشته، همکاران‌مان در روابط عمومی بر اطلاع‌رسانی و روشنگری هرچه بیشتر افکار‌عمومی و آگاه سازی جامعه همت گماشتند تا سایه تیره شایعات و تردیدها را بزدایند.
کسب جایزه ملی‌ وب و نیل به جایگاه و عنوان رفیع «وب‌سایت برتر اطلاع‌رسانی» در سومین جشنواره وب‌گاه‌های حاکمیتی حاکی از آن است که روابط عمومی در ایفای نقش و کارکرد خود موفق عمل کرده است.

با توجه به این‌که وب سایت بانک مرکزی در این جشنواره رتبه اول را  کسب کرده است،  این وب سایت از چه امکاناتی در زمینه اطلاع رسانی برخوردار است؟
همان گونه که اشاره شد تنوع کار در بانک مرکزی بسیار بالاست و براین مبنا، طبیعی است که وب سایت نیز بر این اساس از تنوع کاری فراوانی برخوردار باشد. هرکدام از این قسمت ها توسط بخش خاصی مدیریت و‌ به‌روز‌ رسانی می شود و آخرین دستورالعمل ها و بخشنامه های مصوب در سایت قرار می‌گیرد.
 «کمیته‌ اجرائی  ‌پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بانک‌مرکزی» نیز که برای ساماند‌هی و مدیریت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ مرکزی شکل گرفته است، متشکل از کارشناسان بخش های مختلف بانک است و بر‌ کیفیت امور، نظارت جدی دارد. 
اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی نیز که بخش طراحی و پشتیبانی و به عبارتی وظیفه فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای سایت بانک مرکزی را در اختیار دارد، تلاش زیادی در راه اندازی سیستم‌های فنی مختلف برای سهولت در اطلاع‌یابی مراجعین به سایت کرده است و در اینجا جا دارد از زحمات همکاران این اداره نیز قدردانی شود.
یکی از بخش‌های اصلی این سایت، که عملکرد آن به طور جدی زیر نظر دقیق و موشکافانه مردم و رسانه‌ها قرار دارد، بخش« خبرها و تازه‌ها » است که آیینه فعالیت‌ها و سیاستگذاریهای بانک به شمار می‌آید. در این قسمت،آخرین تصمیمات بخش های مختلف بانک در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد و توسط همکاران ما در اداره روابط عمومی اداره می‌شود و شاهد تلاش زیاد آنان در انعکاس به موقع اخبار، رویدادها، نتایج نشست‌ها و همایش‌ها هستیم.
به دور از جانبداری می‌گویم همکاران ما در روابط عمومی، طی سال گذشته در زمینه اطلاع‌رسانی عملکرد شایان توجهی داشتند. این تلاش‌ها در سایت تبلور یافته و در داوری جشنواره نیز از چشم‌ها دور نمانده است.
روابط عمومی همچنین تلاش کرده است تا در سایت بانک ، بخش ارتباط تعاملی با مردم را نیز غنا ببخشد. اکنون «سامانه ارتباط مردمی‌»‌ نیز جهت دریافت دیدگاه‌ها، انتقادات،‌ پیشنهادها و مسائل و مشکلات مردمی فعال شده است و امیدواریم این بخش نیز دستاوردهای قابل قبولی در پی داشته باشد.
در پایان از زحمات تمامی همکارانی که در کسب این موفقیت تلاش داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانند در مسیر انجام وظایف خویش، موفقیت ‌های بیشتری کسب کنند.

آقای دکتر، از وقتی که به ما دادید، بسیار سپاسگزاریم.



تعداد بازديدها:   4,797